Мовленнєва діяльність на урок літератури, як правило, завершується створенням мовленнєвого висловлювання чи тексту.
Переказ і твір – це практичні методи, провідним принципом реалізації яких є принцип розвитку чуття мови.
Аналізуючи перекази і твори, вчитель повинен правильно кваліфікувати кожне порушення мовної норми, кожен недолік у змісті. Це необхідно для подальшої правильної організації роботи над попередженням помилок з метою вдосконалення мовлення учнів.
Правильна класифікація помилок, яку повинен осмислити вчитель, є запорукою професійної перевірки кожної учнівської творчої роботи. Робота над підвищенням рівня мовленнєвої культури учнів повинна забезпечувати правильність і комунікативну доцільність мовлення; остання досягається за умови таких властивостей мовлення, як багатство,точність і виразність, змістовність і логічність.
Щоб правильно оцінити твір учня, вчителеві необхідно проаналізувати їх у двох напрямках: а) з погляду змісту; б) мовного оформлення.